2010 - WalkOver

Vi har lenge hatt en drøm om å krysse innlandsisen på Grønland. Den 13. april stod vi endelig klare ved foten av isen. Ambisjonene var å ha en fin tur der vi organiserte alt selv, snarere enn å benytte oss av en av mange turoperatørene som selger slike turer. Det kan være en utfordring på en tur over innlandsisen der været kan være ekstremt og hjelpen langt unna. Vi slapp unna det meste. Likevel fikk vi en smakebit av hva det Grønlandske klima har å by på.

Vi gikk de 560 kilometerne fra vest mot øst og brukte 24 dager. Startstedet kalles ”Høyde 660” og er et av de vaneligste startpunktene for dagens sportsekspedisjoner. Vårt første mål var den nedlagte radarstasjonen DYE-2, som er en koloss av en konstruksjon 180 kilometer inne på isen. Derfra gikk vi til det lille inuittsamfunnet Isortoq på østkysten.

En skitur over innlandsisen er langt, særlig med de forholdene som råder og med en tung pulk på slep. Men det er absolutt overkommelig. Med unntak av brefallene på begge sider er landskapet flatt og monotont. Likevel oppleves det ikke kjedelig. Det er utallige detaljer og varierte snøformasjoner. Raskt skiftende værforhold, og ikke minst er det både imponerende og skremmende å gå med 2500 meter is under seg. Vi hadde som rutine det meste av turen at vi stod opp kl 07.00, og var av gårde kl 10.00. For så å gå til kl 20.00. Det var ikke alltid tidsskjema ble holdt. Det er heller ikke noe mål for oss å gå raskt over innlandsisen, fokus var jo rettet mot å ha en fin tur og det klarte vi langt på vei.

Utstyr med på turen:

Telt - Svaldbard 3

Dunjakke – Fimbul Down

Sekk - Munin 45

Bivuakk sko

På en tur over innlandsisen er det viktig å stole på utstyret. Vi var veldig fornøyd med det vi hadde med fra Helsport. Noe som gir en ekstra trygghet på en tur som dette.

Dagbok - WalkOver 2010

Tirsdag 13. april - dag 0 - Posisjon: 67.150880, -50.012360

Ankommer punkt 660 (Posisjon: 67.152540, -50.048650) kl 15.00. Varmt, sol, svak vind.

Det er herfra de fleste starter eller avslutter kryssingen av innlandsisen. Vi brukte tid på å ta bilder og filme. Da forsikringen vår ikke er gyldig før i morgen camper vi rett ved 660. Vi gikk bare 1,6 km inn på isen. Lite snø, mye blåis. Helt merkelig at vi endelig er i gang. Morten er ikke i form. Sannsynligvis samme forkjølelsen jeg har slitt med tidligere.

Onsdag 14. april - dag 1 - Posisjon: 67.162880, -49.911150

Opp kl. 08.00. Startet kl.10.30. Gikk til 19.00. Distanse: 4,7 km.

Sovet dårlig i natt. Dårlig forhold i starten mye blåis og lite snø, bedrer seg utover dagen. Morten føler seg bedre, men er tydelig redusert av sykdommen. Han har en sko som klemmer litt, men vi har snøret om og tror problemet er løst. Selv føler jeg at kroppen fungerer greit. Poserte for et bilde ved en sprekk da snøen sviktet. Holdt nesten på å falle oppi. Gjør ikke det igjen.

Torsdag 15. april - dag 2 - Posisjon: 67.136500, -49.616550

Opp kl 08.00. -14 grader. Startet kl. 11.00. Gikk til 20.00. Distanse: 13 km.

Sovet bedre, men ikke hele natten. Ute av islabyrinten etter de første øktene på formiddagen. Går betraktelig fortere etter det. Gikk lenge langs en smeltevannselv som var 20-30 meter dyp. Glad vi ikke skal gå her nærmere sommeren eller på høsten! Det er da mye smeltevann her. Fikk skiføre i løpet av økten. Et skikkelig moralsk løft! Gikk tregt å etablere leir og lage mat.

Fredag 16. april - dag 3 - Posisjon: 67.057110, -49.225270

Opp kl.08.00. Starter 11.15. Gikk til 19.30. Sol. Distanse: 19,1 km.

Greie forhold, men går stedvis mye oppover. Begynner å få ”viddefølelsen”. Morten har til nå slitet med å spise opp middagsrasjonene, men klarte det for første gang i dag. Jeg blir allerede kvalm av lunchblandingen vår, men vi har med så mye annen mat at det går greit. Ikke vært sulten enda på turen! Vi merker begge at vi ikke er akklimatisert enda. Vi fryser lett, og er såre i kroppen. Jeg har fått et gnagsår på høyre hel, men tror ikke det blir plagsomt. Har vært ved godt mot under marsjen i dag. Hørt på Ipod i dag, og plaget Morten med høy, falsk sang. Isen er vill, vakker og hvit.

Lørdag 17. april - dag 4 - Posisjon: 66.991910, -48.790430

Opp kl. 08.00. Startet kl 11.00. Gikk til 19.30. Sol, noe vind. Distanse: 20,3.

Fine forhold, men fortsatt noen slitsomme stigninger. Virkelig fått ”viddefølelsen”! Så et par tynne sprekker i snø/isen på slutten av dagen. Lett å glemme at det faktisk er en stor bre vi går på! Morten føler seg frisk igjen, men ettervirkningene av sykdommen henger igjen. Klarer å holde den distansen vi ønsker frem til vi når DYE-II.

Søndag 18. april - dag 5 - Posisjon: 66.956250, -48.296610

Opp kl. 08.00. Startet kl. 11.00. Gikk til 19.30. Moh: 1200. -2 grader, vind, total "white-out" hele dagen. Distanse: 21,9 km.

Blåste friskt under marsjen og ved teltoppsett knakk en av stengene i kuppelen på Svalbard-teltet. Vi bygde levegg, reparerte og satt opp teltet på ny. Litt merkelig stemning etter stangknekk så tidlig i turen. Vinden var heller ikke så sterk at det skulle skje. Den økte for øvrig i løpet av natten. Vi byttet på å grave snø vekk fra teltet gjennom natten. Det kom nesten 40 cm og føyket mye.

Mandag 19. april - dag 6 - Posisjon: 66.924560, -47.942170

Opp kl 09.00 (sov 1 time lenger, da jeg ikke fikk sove før kl.04.00 på grunn av mye vindstøy). Gikk til 19.00 (stanset litt tidligere enn vanlig da vi ville ta oss tid til å bygge en skikkelig levegg). Mildt, men fortsatt mye vind. Distanse: 15,8 km.

"White-out" i dag også, avbrutt av noen solgløtt. Merker at vi fortsatt er litt preget av stangknekket i går. Bygget en stor levegg og håper på en god natts søvn!

Tirsdag 20. april - dag 7 - Posisjon: 66.861690, -47.477520

Opp kl 07.00. Startet kl. 10.00. Gikk til kl 20.00. -5 grader. Moh: 1550. Distanse: 21,5km.

Gikk veldig tregt i dag. Nysnø som kladder på ski og pulk. Solen kom fram etter hvert og det ble veldig varmt, hele +14 grader! Gikk i bare nettingtrøye. Til tross for 10 timer forran pulken ble det ingen distanserekord.

Onsdag 21. april - dag 8 - Posisjon: 66.734630, -47.062710

Opp 07.00. Startet kl.10.00. Gikk til 20.00. -12 grader. Distanse: 23,1 km.

Til nå har vi gått i 1,5 time for så å ta 30 minutter pause. Prøvde også 50/10 som er standard militær marsjrutine. Det gikk dårlig siden vi ikke klarte ikke å holde korte nok pauser. I dag har vi prøvd å gå en time, så en liten pause (maks 10 minutter, gjerne mye kortere), så 30 minutter marsj før en lang pause på 20 minutter. Vi prøvde dette fordi det er svært tungt å gå på grunn av mye løssnø.

Går veldig tregt under marsj. Begynner å bli lei av å høre ”poff, poff” fra trinsene som treffer løssnø. Lengter etter den skarpe knitringen fra stavtupper mot hardpakket snø! Leirslagning gikk uvanlig tregt i dag. Brukte 30 minutter fra vi stoppet til vi var i teltet, og var ikke klare for ”køya” før 22.10.

Torsdag 22. april - dag 9 - Posisjon: 66.614420, -46.631670

Opp kl. 07.00. Sol, litt vind. Moh: 1863. Distanse: 23,3km.

Morgen: Håper på hardere snø i dag. Hvis vi ikke klarer lengre dagsetapper enn det vi har så langt ryker tidsskjemaet. Da må vi booke om helikopter og flybilletter. Dessuten mister vi 17. maifeiringen hjemme. Ville vært veldig trist å ikke være sammen med Mikkel da….

Etter endt marsj: Sol i hele dag. Vinden løyet også litt utover dagen. Føler det går smått i dag også. Lenka på Omega klokka røyk under marsj. Hørte en metallisk lyd da den falt av og traff staven min, men forstod ikke hva det var før jeg skulle sjekke tid litt senere. Gikk tilbake og fant et hull i snøen som ikke var fra en trinse, og der lå klokka!

Kjenner at det begynner å bli kaldere. Ganske kjørlig de siste øktene. Under middag kl. 21.30 hadde vi minus 18 grader inne i teltet. Forventer at det blir betydelig kaldere i natt. Våkner en av oss har vi avtalt at vi skal sjekke temp! Under leirslagning ”knakk” den reparerte teltstangen igjen. Skjøten hadde forskjøvet seg og aluminiumen som skjøten er laget av hadde sprukket. Vi reparerte på ny, og sørget for å tape godt slik at skjøteleddet ikke skulle forskyve seg. Vi regner med at denne vil holde turen ut! Ifølge GPS’en er det nå 19,2 km til DYE-2.

Fredag 23.april - dag 10 - Posisjon: 66.492330, -46.314130

Opp kl. 07.00. -14 grader (Morten våknet i natt og sjekket termometeret, -27 grader inne i teltet!). Moh: 2019. Distanse: 19,6 km

Håper på å nå DYE-2 på 4x1,5 timer. Sol under hele marsjen. Slurvet litt med solkrem underveis. Er derfor litt ekstra røde på plomma begge to. Framme ved DYE-2 kl. 18.00. Brukte 2,5 timer på å utforske kolossen. Spennende, men ganske stusselig. Blant annet var det noen som hadde gjort sitt fornødende flere steder. Morten har insistert på å lette pulkene, så vi har bestemt oss for å ta ut og brenne ”massen”. Det er det vi har døpt blandingen i lunsj rasjonene våre. Den har stort sett ikke blitt rørt likevel. Utenfor DYE-2 ser vi spor etter finnene som startet samtidig med oss. Vi øynet da sjansen til å gå i ferdig opptråkket spor, men nå har det begynt å snø igjen!! Ikke bra for framdriften.

Lørdag 24. april - dag 11 - 66.492330, -46.314130

Opp kl 07.00, -6 grader, snødd i hele natt. Blåser friskt.

Sporene til finnene har føyket igjen. I dag er det 2 måneder til Mikkel blir 4 år. Kjenner jeg savner han. Tenker mindre og mindre på ”fyllstoff” i hverdagen hjemme, og mer og mer på de nære tingene, som Mikkel, familie og gode venner. Jeg er litt (mye) bekymret over framdriften vår. Håper det hjelper med lettere pulker. Frykter likevel for tidsskjemaet.

Vinden tok seg opp etter frokost og vi blir liggende værfaste. God vurdering, da den øker utover dagen. I 18-tiden blåser det fortsatt bra, men er innenfor komfortgrensen for rive/etablere av leir. Det er lite igjen av dagen så vi blir leggende.

Søndag 25. april - dag 12 - Posisjon: 66.442470, -45.641500

Opp 06.00. Gikk til 19.50. -15 grader, blåser bra, men ikke like mye som i går. Distanse: 30,5 km.

På grunn av snøfall og sterk vind var det store fokker som gjorde at pulkene veltet lett. Etter at vi pakket om gikk det bedre. Tok kortere pauser enn tidligere, både fordi det var kaldt og fordi vi ville ta igjen for gårsdagen. Ble flere økter enn tidligere. Siste del av dagen var veldig kald og jeg fikk en liten hvit flekk på ”vindsiden” av nesa. Med andre ord en liten forfrysning. Slet også med å holde varmen på fingrene. Fornøyde med innsatsen og tilbakelagt distanse!

Mandag 26. april - dag 13 - Posisjon: 66.406330, -45.118040

Opp 07.00. Startet 10.00. Gikk til 20.00. Blåser friskt. Distanse. 23,7 km.

En ganske tung dag både fysisk og psykisk for begge. Mye harde og store skavler som gjorde at beina fikk mye juling. Kjenner det murrer litt i høyre kne, men tror ikke det er noe farlig. På grunn av vind gikk jeg med alpinbriller og dekket til ansiktet hele dagen. Neoprenmasken fungerer dårlig. Får store isklumper i bart/nese/neoprenen. Er bedre å bruke ullhalsen festet under brillene. Med fingervanter, tovede ullvotter og vindvotter frøs jeg fortsatt såpass at jeg ikke fikk varmen mellom pausene. Heldigvis har vi med ett par tykke dunvotter som reserve. Disse var gode å ha i dag!

Tirsdag 27. april - dag 14 - Posisjon: 66.332120, -44.486540

Opp kl.07.00. Startet 09.50. Gikk til 20.00. Sol, mindre vind enn siste dagene. Distanse: 29,4 km.

Under smelting av snø streiket pumpen på MSR brenneren. Tok fram reparasjonsettet, men plutselig virket den igjen!? (Aldri vært problemer med dette tidligere. Fungerte perfekt resten av turen). Bedre vær i dag, og gikk kun de to siste timene med Grønlandsburka. Positiv følelse under hele dagen. Det er mye skavler, men hardt føre. Første dagen jeg har følt meg sikker på at vi skal holde tidsskjemaet.

Onsdag 28. april - dag 15 - Posisjon: 66.238640, -43.863850

Opp kl. 07.00. Startet 10.20. Vindstille. Moh: 2498. Distanse: 29,8 km.

Sol og vindstille under hele marsjen. Vi benyttet oss av det gode været til å filme riving og oppsett av telt. Beste føret hittil, men ble ikke ny distanse rekord på grunn av at vi brukte en del tid på filming. Passerte halveisgrensen i dag. Er forhåpentligvis langt over halvveis i tid! (viste seg at vi var forbi denne noe tidligere, men hadde regnet feil…) Dette ble feiret med kake bakt av moren til Morten - Takk for den!! Kl. 21.35 hørte vi dessverre snø treffe teltduken igjen.

Torsdag 29. april - dag 16 - Posisjon: 66.135350, -43.226570

Opp kl. 07.00. Svak vind, snødd litt i natt. Moh: 2429. Distanse: 30,9. Vinden tok seg opp i løpet av dagen, men det blåste bakfra, så det var ikke spesielt plagsomt. Frøys litt, så jeg tror jeg bytter ut nettingtrøye fra Brynje med den tykkere Arctic Brynje i morgen.

Jeg har hatt vondt i hælen under marsjen i dag, og tror det kan være en kombinasjon av gnagsår/trykksmerter/skyttergravsfot. Jeg har ikke (som morten) brukt bivaksko i dampsperreposen om natta. Da ligger føttene rett mot plasten og dette resulterer i at de er litt fuktige døgnet rundt. Har fungert helt greit fram til nå, men skal prøve med bivaksko i natt. Da blir selvsagt disse fuktige, men føttene tørrere, får håpe det hjelper.

Kveld: Hele hælen er rød rundt blemmen. Det kommer ut noe gul og tykk puss. Drenerte og fylte opp med bacimysin.

Fredag 30. april - dag 17 - Posisjon: 66.094540, -42.523900

Opp kl. 07.00. Startet 10.45. Sol, svak vind. Moh: 2290. Distanse: 32,1 km.

Fant ut at vi har brukt feil benevning når vi plottet inn "waypunktet" for nedstigningen på østkysten. Fikk rettet opp dette. Viste seg at vi er nærmere enn vi trodde, faktisk 27 km nærmere!

Brukte god tid på morgenen. Fint vær med sol og svak vind gjorde at pausene ble lange. Brukte derfor en time mer på pauser en vanlig. God føre ga likevel ny bestenotering. Bacimysinbehandling av foten har fungert bra.

Lørdag 1. mai - dag 18 - Posisjon: 66.036890, -41.826510

Opp kl. 07.00. Startet 10.00. Sol, men en del skyer, litt vind. Moh: 2142. Distanse: 32,2 km.

Rar dag. Selv om vi startet kl. 10 klarte vi ikke det samme antall marsjøkter som vi pleier. Vi var litt tappet ”humørmessig” begge to. Det kan virke som om vi alltid får en ”down” etter en bra dag. Selv med altfor lange pauser og at vi følte at det gikk tungt ble det til vår overraskelse ny distanserekord igjen!

Kveld: Ipoden sluttet å virke. Kjedelig siden jeg har filmet en del med den. (Heldigvis klarte Morten senere å få liv i den igjen ved å bruke et tjuvtriks han hadde lært seg tidligere!)

Søndag 2. mai - dag 19 - Posisjon: 66.026660, -41.250280

Opp kl. 07.00. Snødd hele natten og under marsjen, "White out", mildt. Moh: 2002. Distanse: 26,2 km. "White out" i hele dag. Mildt og masse snø. Tungt psykisk å gå i front med null sikt.

Mandag 3. mai - dag 20 - Posisjon: 65.982480, -40.534440

Opp kl. 07.00. Snødd hele natten, mildt. Moh: 1735. Distanse 32,9 km.

Gikk til kl. 14.45, men det kladdet så mye at fremdriften var minimal. Prøvde å ta av kortfellene, men uten at det hjalp. Vi valgte derfor å slå opp teltet for å vente til det blir kaldere. Gikk gjennom natten til klokken ble 05.00. Spiste middag for så å prøve å få litt søvn. Merket at det var tungt for kroppen å snu døgnet.

Tirsdag 4. mai - dag (natt) 21 - Posisjon: 65.961820, -40.076070

Moh: 1567. Distanse: 21 km.

Har ikke sovet veldig bra på dagen. Sett på film på Ipoden. Snør hele dagen og er veldig mildt. Har ligget og døset i påvente av kaldere vær (ikke kladdeføre). ”Plutselig” er klokken 21.30 og vi må sette i gang. Vi merker begge to at kroppen ikke er helt glad for å snu døgnet. I tillegg snør det under hele marsjen og det er fullstendig "white out". Siden det er ca 0 grader er alt av klær og utstyr klissbløtt når vi skal etablere leir. Vi fyrer litt ekstra i teltet for å tørke tøy. Når vi køyer snør det fortsatt tett. Håper på klarvær, blir skummelt med "white out" når vi nærmer seg brefallet.

Onsdag 5. mai - dag 22 - Posisjon: 65.960140, -39.637090

Startet kl. 18.30. Gikk til 04.15. Moh: 1461. Distanse: 20 km.

Det har nærmest snødd konstant de siste døgnene. Det er meldt at det skal fortsette enda i 24 timer. Veldig tungt føre og i løpet av den første 1,5 timene flyttet vi oss nesten ikke. Vi var enige om at vi måtte prøve en ny løsning. Vi fordelte om på pulkene slik at Morten kun hadde beddingen og en tom sekk i sin pulk, mens jeg hadde resten i min. Morten gikk så foran og brøytet, mens jeg gikk bak og trakk utstyret. Jeg missunte ikke Morten som navigerte i "white out" en hel natt og han missunte ikke meg der jeg gikk med stappfull pulk.

Torsdag 6. mai - dag 23 - Posisjon: 65.847180, -39.168310

Opp kl. 12.15. Sterk vind. Distanse: 24,8 km.

Brøyt av med 20 grader mot syd for å treffe inn på ”linjen” mot morenen litt lenger syd enn ”ned (way punkt ved brefallet) og morenen. En kjempedag. Målet i dag var også 20 km. Med vind i ryggen og mye mindre løssnø lenger nede på breen gikk vi 24 km, på bare 3 økter av 1,5 time, pluss en liten økt. Valgte da å stanse fordi det blåste veldig sterkt og vi ville bygge en skikkelig levegg. Bindingfestet på skoen til Morten har røket, så det er bra vi snart er framme. Så fjell i dag. Veldig vakkert, men også litt skummelt etter så mange dager med kun ”vidde” rundt oss. Skal justere kursen enda mer sydover i morgen. Regner med at det blir siste dag på isen. Sovnet ca kl. 01.30.

Fredag 7. mai - dag 24 - Posisjon: 65.64191, 38.97532

Opp 07.15. Startet 11.05. Strålende sol, varmt. Distanse: 32 km.

Pluss 30 grader i teltet i dag tidlig! Etter en rolig marsj der vi nøt den siste dagen på breen. Etter 27,6 km var vi nede fra breen kl 17.00. Underveis mot Isortoq gikk skoen til Morten helt i stykker og vi måtte gå det siste stykket til fots. Da vi tråkket igjennom den løse snøen for hvert steg gikk det tregt. Vi velger å ikke gå inn i byen på natten. Er usikre på om hundene vil vekke alle når vi kommer.

Vi rigget oss derfor til med soveposer i en skråning med utsikt utover landsbyen. Vi venter her til det er lyst. Kan ane den fantastiske utsikten som venter oss i morgen. Under inntaket av kveldsmaten fabler vi om utvalget av mat de har i butikken og hva vi skal kjøpe i morgen. Det er deilig, men samtidig vemodig at vi har kommet til veis ende for turen vi har planlagt, drømt om og tenkt på så lenge!

Vi anbefaler at dere besøker ekspedisjonens hjemmsidefor enda flere bilder og se hele turen på google maps. De har også masse spennende lesning fra andre turer de har gjort, tur tips mm.

2010 - WalkOver

For å motta din bestilling før jul, bestill innen: