Bjørn Tore Moen

Bjørn Tore Moen elsker å være på tur, enten det er på vidda med ski og pulk, fisketurer i marka, vandring i fjellet eller på nye topper. Kameraet er alltid med på tur, og dokumenterer herlige øyeblikk som får enhver til å lengte ut på tur.

Bjørn Tore er født i 1986, oppvokst og bor fortsatt på Notodden i Telemark. Jobber som Fagarbeider på GKN Aerospace, Kongsberg som ”dimensjonskontrollør”, og har fotografi som lidenskap. Vi lar han beskrive seg med egne ord:

Friluftsinteressen har alltid vært der. I ung alder dro jeg på fisketurer sammen med min far. I 6-7års alderen begynte jeg og en kompis å overnatte alene ute i telt. Vi startet ute i hagen, og dristet oss lengere og lengere ut i det fri for hver overnatting. Vi hadde begge et Helsport Børgefjell telt (som jeg bruker den dag i dag). Helsport har alltid fulgt meg på tur.

Det var jakten på storørreten som lokket oss ut, og all ledig tid gikk med til å være ute på fisketur, enten om det var ved elva nedenfor barndomshjemmet med hjemmelaget fiskestang, eller på hytta til familien til kompisen min ved Frøystul, rett ved Møsvatn.

I ungdomsårene var det musikk og foto fanget min interesse. Jeg spilte gitar i flere år, men interessen for det visuelle sto nok litt sterkere, så det ble mer foto enn musikk etter hvert. Men jeg fortsatte å vanke i musikkmiljøet og tok bilder av de fleste konsertene som fant sted i byen. Etter hvert konsentrerte jeg meg om portrett- og bandfotografering.

Litt ut i tjueårene begynte savnet etter de gode turene i skogen og på fjellet å melde seg. Jeg var da overvektig og alt ble veldig tungt, men bestemte meg for at jeg skulle ned 20-30 kg og ut på tur igjen. Målet var å gå over Hardangervidda alene. I løpet av noen måneder med hard trening med tung sekk, var over 20kg borte og jeg tok turen over Hardangervidda (med mitt gamle Helsport Børgefjelltelt.) Da var jeg i gang!

Det har blitt mange turer de siste årene, og jeg er aktiv hele året. Om sommeren drar jeg på fisketurer i skog og mark, på vandring i fjell og på vidder, på toppturer, padler kajakk og sykler. På vinteren er det på med fjellski og pulk. Jeg prøver hele tiden å finne nye og større mål, og den store drømmen er å leve ute i naturen igjennom et helt år, og kjenne alle årstidene på kroppen. Lengden på turene varierer fra korte kveldsturer med bålkos, helgeturer i telt eller gapahuk til lange ukesturer i feriene.

Noe av de viktigste jeg har med meg på tur er kameraet mitt. Det å få kombinere mine store lidenskaper, friluftsliv og fotografering, gjør tyngden av kamerautstyret lettere å bære. Jeg ønsker å dokumentere og formidle stemninger og de gode turminnene igjennom fotografi.