Tips og råd

Justering av tilpasning av sekk 

Løs opp stroppene på skulderreimene og beltet, og ha noe vekt i sekken slik at tilpasningen blir mest mulig relevant. Når man bærer stor sekk skal man bære mest mulig av vekten på hoftebeltet(70-80%). Skulderreimene skal først og fremst stabilisere sekken og holde sekken inntil kroppen. For mindre sekker bærer man større del av lasten på skulderreimene. 

  • Ha sekken på ryggen. 

  • Fest hoftebeltet rundt hoftene og stram til så beltet sitter godt. Øvre kant på beltet skal nå være litt over hoftekammen (1-2 cm). Sekken bør ligge godt an mot nedre del av korsryggen. 

  • Stram skulderreimene slik at de sitter tett på, men ikke ”løfter” sekken. Skulderreimene skal følge krummingen over skuldrene hele vei og bør
avslutte minst en håndsbredd under armhulen. 

  • Nakke-stabiliseringsremmen strammes lett for å stabilisere toppen av sekken. 

  • Brystreimen plasseres på høyde med armhulen. Stram denne lett til så skulderreimene ikke hindrer fri bevegelse for armene. 

  • Beltestabiliseringsremmene på siden av beltet strammes lett for å stabilisere lasten.

Tilpasning av aluminiumsskinner

Dersom ryggsvaien på sekken ikke passer med ryggen er det for mange av modellene våre mulig å tilpasse formen på ryggen ved å bøye aluminiums skinnene som styrer formen på bæresystemet. Bøy forsiktig og litt av gangen til buen passer ryggen din. 

Justering underveis 

Dersom man bruker justeringsmulighetene på sekken aktivt, kan Helsport sekken justeres til det terrenget man beveger seg i, mens man går. Slik kan man sørge for at kroppen til enhver tid belastes på mest hensiktsmessig måte, og at turen blir så komfortabel som mulig. Noen råd for justering: 

Under jevn gange i flatt terreng er det en fordel å stramme beltet og løse opp nakkejusteringen, slik at man bærer mest på hoftene og får gå på en naturlig, oppreist måte. Sørg uansett altid for å stramme litt til i nakkejusteringene, slik at sekken blir stabil i toppen.
I ulendt terreng strammes nakkejusteringen ytterligere inn for maksimal kontroll på sekken.

Når man går oppover kan det være lurt å løsne litt på hoftebeltet, for å få best mulig blodsirkulasjon til beina når de skal jobbe hardt. I nedoverbakke bør nakkejusteringen løses opp, for at du skal kunne rette ut ryggen. Sørg for at sekken sitter stabilt og godt, slik at du har kontroll i nedoverbakkene.  

Pakking av sekk 

For at bærekomforten skal bli best mulig, er det viktig at sekken pakkes og justeres riktig. Med vekten fordelt på den mest hensiktsmessige måten, vil bærekomforten øke. Ved å pakke utstyr du kan trenge underveis lett tilgjengelig, og det øvrige utstyret i bunn av sekken eller innerst mot ryggen, vil du unngå å måtte pakke om sekken underveis. For å bære mest mulig energieffektivt, pakkes tungt utstyr godt inn mot ryggen, slik at tyngdepunktet kommer på høyde med skulderbladene. Det er viktig at spisse, harde ting ikke stikker ut mot ryggen. Med unntak av liggeunderlag bør det meste pakkes innvendig i sekken. Sekken blir mer stabil og man unngår at utstyr plassert utenpå sekken henger seg opp i greiner og steiner. 

 Markus og Inge Wegge har samlet sine 13 beste pakketips i en pakke-battle i videoen under! 

 

Tyngde

Å gå med tung sekk belaster kne og spesielt hofteledd mye. Det er derfor viktig å være bevisst på hvor mye man pakker i sekken. Turgleden vil også bli større om ikke sekken er for tung. Som en tommelfingerregel kan en si at sekken ikke bør veie mer enn 1/4 av kroppsvekten. Dersom du har lite trening med å gå turer med sekk, kan man gå ned til 1/5 av kroppsvekten. Ved å bruke staver, også sommerstid, avlaster man kne- og hofteledd, og hjelper på balansen i ulendt terreng.

Stabilitet

Uansett hva du gjør med sekk på ryggen så ønsker man at sekken er mest mulig stabil. Går man en hel dag med en ustabil, tung sekk bruker man veldig mye krefter på å kompansere for denne bevegelsen. Kjører man ski ned en fjellside med en sekk som slenger vil det gjøre kjøringen vanskeligere.

  • Pass på å bruke kompresjonsremmene på sekken for å holde lasten mest mulig i ro.
  • Fest minst mulig utstyr utenpå sekken. Det som evt. festes utenpå må festes slik at det ikke slenger.
  • Bruk stabiliseringsremmer aktivt for å tilpasse stabiliteten som beskrevet.
  • Følg rådene for pakking av sekk. - Ved skigåing eller vandring i ulendt terreng trenger man større stabilitet, samt at overkroppen blir brukt mer aktivt. Sørg for å få tyngdepunktet lavere i sekken, gjerne ned mot korsryggen. 

Våte forhold 

Selv om Helsport bruker de beste stoffer til våre sekker, er ikke sekkene 100% vanntette på grunn av sømmene. Det er derfor lurt å bruke regntrekk når det er mye nedbør. Uansett kan det være lurt å pakke alt som ikke må bli vått i pakkposer (s. 117) eller plastposer. Dette gjør det også lettere å holde orden, og pakke inn og ut. Med tid og slitasje vil også stoffenes vanntetthet reduseres. Det kan derfor være lurt å impregnere sekken med jevne mellomrom. Impregnering får du hos din sportsforhandler.

Rygglengde

Fordi alle er forskjellig bygd, er det viktig å ta hensyn til rygglengde når man skal velge sekk. Med Helsport LINKTM er det enkelt å tilpasse sekken, slik at rygglengden på sekken stemmer med din rygg.

Alle har forskjellig rygg, og dette er ikke nødvendigvis proporsjonalt med kroppslengden. Avhengig av type sekk og bruksområde tilbyr vi sekker med forskjellige rygglengder, for at alle skal kunne finne en modell som passer.

SMALL/MEDIUM (S/M) - sekkene er tilpasset personer med kroppslengde ca. 160-175 cm (rygglengder fra ca 39 til ca 45 cm).

MEDIUM/LARGE (M/L) - sekkene passer best for personer med kroppslengde ca. 175-195 cm (rygglengde fra ca 45 til ca 51 cm).

S/M sekkene er også for øvrig tilpasset mindre personer. Dette oppnås ved kortere hoftebelte, mindre avstanden mellom skulderreimene og smalere skulderreimer.

 

Volum - hva betyr tallene?

I våre spesifikasjoner oppgir vi et volum for den enkelte sekk målt i liter. Dette representerer hvor mye du maksimalt kan få med inne i sekken dersom du benytter alle rom. I tillegg er det på de fleste modellene mulig å pakke med seg en del utstyr utenpå sekken. Vi måler alle sekkene fysisk.

Justering av tilpasning av sekk 

Løs opp stroppene på skulderreimene og beltet, og ha noe vekt i sekken slik at tilpasningen blir mest mulig relevant. Når man bærer stor sekk skal man bære mest mulig av vekten på hoftebeltet(70-80%). Skulderreimene skal først og fremst stabilisere sekken og holde sekken inntil kroppen. For mindre sekker bærer man større del av lasten på skulderreimene. 

  • Ha sekken på ryggen. 

  • Fest hoftebeltet rundt hoftene og stram til så beltet sitter godt. Øvre kant på beltet skal nå være litt over hoftekammen (1-2 cm). Sekken bør ligge godt an mot nedre del av korsryggen. 

  • Stram skulderreimene slik at de sitter tett på, men ikke ”løfter” sekken. Skulderreimene skal følge krummingen over skuldrene hele vei og bør
avslutte minst en håndsbredd under armhulen. 

  • Nakke-stabiliseringsremmen strammes lett for å stabilisere toppen av sekken. 

  • Brystreimen plasseres på høyde med armhulen. Stram denne lett til så skulderreimene ikke hindrer fri bevegelse for armene. 

  • Beltestabiliseringsremmene på siden av beltet strammes lett for å stabilisere lasten.

Tilpasning av aluminiumsskinner

Dersom ryggsvaien på sekken ikke passer med ryggen er det for mange av modellene våre mulig å tilpasse formen på ryggen ved å bøye aluminiums skinnene som styrer formen på bæresystemet. Bøy forsiktig og litt av gangen til buen passer ryggen din. 

Justering underveis 

Dersom man bruker justeringsmulighetene på sekken aktivt, kan Helsport sekken justeres til det terrenget man beveger seg i, mens man går. Slik kan man sørge for at kroppen til enhver tid belastes på mest hensiktsmessig måte, og at turen blir så komfortabel som mulig. Noen råd for justering: 

Under jevn gange i flatt terreng er det en fordel å stramme beltet og løse opp nakkejusteringen, slik at man bærer mest på hoftene og får gå på en naturlig, oppreist måte. Sørg uansett altid for å stramme litt til i nakkejusteringene, slik at sekken blir stabil i toppen.
I ulendt terreng strammes nakkejusteringen ytterligere inn for maksimal kontroll på sekken.

Når man går oppover kan det være lurt å løsne litt på hoftebeltet, for å få best mulig blodsirkulasjon til beina når de skal jobbe hardt. I nedoverbakke bør nakkejusteringen løses opp, for at du skal kunne rette ut ryggen. Sørg for at sekken sitter stabilt og godt, slik at du har kontroll i nedoverbakkene.  

Pakking av sekk 

For at bærekomforten skal bli best mulig, er det viktig at sekken pakkes og justeres riktig. Med vekten fordelt på den mest hensiktsmessige måten, vil bærekomforten øke. Ved å pakke utstyr du kan trenge underveis lett tilgjengelig, og det øvrige utstyret i bunn av sekken eller innerst mot ryggen, vil du unngå å måtte pakke om sekken underveis. For å bære mest mulig energieffektivt, pakkes tungt utstyr godt inn mot ryggen, slik at tyngdepunktet kommer på høyde med skulderbladene. Det er viktig at spisse, harde ting ikke stikker ut mot ryggen. Med unntak av liggeunderlag bør det meste pakkes innvendig i sekken. Sekken blir mer stabil og man unngår at utstyr plassert utenpå sekken henger seg opp i greiner og steiner. 

 Markus og Inge Wegge har samlet sine 13 beste pakketips i en pakke-battle i videoen under! 

 

Tyngde

Å gå med tung sekk belaster kne og spesielt hofteledd mye. Det er derfor viktig å være bevisst på hvor mye man pakker i sekken. Turgleden vil også bli større om ikke sekken er for tung. Som en tommelfingerregel kan en si at sekken ikke bør veie mer enn 1/4 av kroppsvekten. Dersom du har lite trening med å gå turer med sekk, kan man gå ned til 1/5 av kroppsvekten. Ved å bruke staver, også sommerstid, avlaster man kne- og hofteledd, og hjelper på balansen i ulendt terreng.

Stabilitet

Uansett hva du gjør med sekk på ryggen så ønsker man at sekken er mest mulig stabil. Går man en hel dag med en ustabil, tung sekk bruker man veldig mye krefter på å kompansere for denne bevegelsen. Kjører man ski ned en fjellside med en sekk som slenger vil det gjøre kjøringen vanskeligere.

  • Pass på å bruke kompresjonsremmene på sekken for å holde lasten mest mulig i ro.
  • Fest minst mulig utstyr utenpå sekken. Det som evt. festes utenpå må festes slik at det ikke slenger.
  • Bruk stabiliseringsremmer aktivt for å tilpasse stabiliteten som beskrevet.
  • Følg rådene for pakking av sekk. - Ved skigåing eller vandring i ulendt terreng trenger man større stabilitet, samt at overkroppen blir brukt mer aktivt. Sørg for å få tyngdepunktet lavere i sekken, gjerne ned mot korsryggen. 

Våte forhold 

Selv om Helsport bruker de beste stoffer til våre sekker, er ikke sekkene 100% vanntette på grunn av sømmene. Det er derfor lurt å bruke regntrekk når det er mye nedbør. Uansett kan det være lurt å pakke alt som ikke må bli vått i pakkposer (s. 117) eller plastposer. Dette gjør det også lettere å holde orden, og pakke inn og ut. Med tid og slitasje vil også stoffenes vanntetthet reduseres. Det kan derfor være lurt å impregnere sekken med jevne mellomrom. Impregnering får du hos din sportsforhandler.

Rygglengde

Fordi alle er forskjellig bygd, er det viktig å ta hensyn til rygglengde når man skal velge sekk. Med Helsport LINKTM er det enkelt å tilpasse sekken, slik at rygglengden på sekken stemmer med din rygg.

Alle har forskjellig rygg, og dette er ikke nødvendigvis proporsjonalt med kroppslengden. Avhengig av type sekk og bruksområde tilbyr vi sekker med forskjellige rygglengder, for at alle skal kunne finne en modell som passer.

SMALL/MEDIUM (S/M) - sekkene er tilpasset personer med kroppslengde ca. 160-175 cm (rygglengder fra ca 39 til ca 45 cm).

MEDIUM/LARGE (M/L) - sekkene passer best for personer med kroppslengde ca. 175-195 cm (rygglengde fra ca 45 til ca 51 cm).

S/M sekkene er også for øvrig tilpasset mindre personer. Dette oppnås ved kortere hoftebelte, mindre avstanden mellom skulderreimene og smalere skulderreimer.

 

Volum - hva betyr tallene?

I våre spesifikasjoner oppgir vi et volum for den enkelte sekk målt i liter. Dette representerer hvor mye du maksimalt kan få med inne i sekken dersom du benytter alle rom. I tillegg er det på de fleste modellene mulig å pakke med seg en del utstyr utenpå sekken. Vi måler alle sekkene fysisk.

For å motta din bestilling før jul, bestill innen: